Pravila ponašanja na internetu - V razred
Od najranijeg detinjstva učio/učila si pravila lepog ponašanja. Na primer, kada nešto dobiješ ili ti neko pomogne, kažeš „hvala”. Ako nekome nešto daješ, govoriš „izvoli”. Starije ne prekidaš dok govore, niti im upadaš u reč, osim ako zaista nije hitno.
Na internetu takođe postoje pravila lepog ponašanja i ophođenja u komunikaciji.
Ona se nazivaju internet bonton ili netikecija. Treba poštovati internet bonton
i ponašati se prema drugima onako kako bismo želeli da se drugi ponašaju prema nama.
Ljudi, a naročito deca, često nisu svesni toga da na internetu mogu nehotice nekoga
i da povrede.
Seti se što više pravila lepog ponašanja koje si do
sada naučio/naučila i napiši ih u sledećoj listi:
Internet ne pruža mogućnost da se na odgovarajući
način prenesu osećanje i raspoloženje. U komunikaciji na internetu pokreti, izraz
lica i jačina glasa nemaju nikakav značaj. Da bi što bolje opisao/opisala svoje
osećanje i raspoloženje, u elektronskoj komunikaciji možeš koristiti emotikone
(„smajliće”).
Pogledaj emotikone prikazane na slici, a zatim u
tabeli probaj da opišeš njihovo značenje.
Obrati
pažnju na sadržaj koji postavljaš na internet. Ne šalji neprimerene poruke.
Imaj na umu da osoba s kojom komuniciraš na internetu možda pripada drugačijoj
kulturi, koristi drugačiji jezik i možda se njen smisao za humor razlikuje od
tvog.
Prilikom slanja poruke obavezno proveri ime i
adresu primaoca. Vodi računa o tome da poruku namenjenu jednoj osobi greškom ne
pošalješ na više adresa. Ne piši cele tekstove VELIKIM SLOVIMA jer će izgledati
kao da VIČEŠ. U porukama koristi velika i mala slova u skladu s pravopisom, kao
i pravilnu interpunkciju. Na internetu se može pronaći mnogo primera
pravopisnih grešaka jer korisnici ne poštuju ovo pravilo.
koliko nisi siguran/sigurna kako se neka reč
piše, trebalo bi da proveriš u pravopisu, pitaš neku stručnu osobu ili potražiš
odgovor na veb-sajtu koji se bavi pravopisom. Ako pišeš latinicom, obavezno
koristi latinička slova č, ć, ž, š, đ da ne bi došlo do nesporazuma u
komunikaciji.
Primjer 1: Kod oba
oglasa se javlja isti tekst, ali fotografije ukazuju na grešku koja se
pojavila.
U komunikaciji ne treba koristiti psovke i
ružne reči, pa se tako treba ponašati i na internetu. Uvek imaj na umu da sve
što napišeš i objaviš na internetu može videti veliki broj ljudi.
Digitalno nasilje
Internet kao globalna mreža omogućava lak, brz
i jeftin protok ogromne količine različitog sadržaja, što stvara mnoge
mogućnosti za zloupotrebu. Deca, ali i odrasli, na internetu često ostavljaju
lične podatke ili fotografije, koji mogu biti zloupotrebljeni. Jednom
postavljena poruka ili komentar više se ne mogu povući niti ukloniti.
Omalovažavanje ili kreiranje lažnih profila i
objavljivanje informacija o pojedincima često imaju ozbiljne posledice. Uvreda,
kleveta ili govor mržnje samo su neke od mogućih neprijatnosti koje možeš da
doživiš na internetu.
Situacije u kojima ljudi koriste savremene
informacione i komunikacione tehnologije za uznemiravanje i vređanje drugih
ljudi ili čitavih grupa predstavljaju primere digitalnog nasilja. Digitalno
nasilje, tj. elektronsko nasilje (engl. cyberbullying), namerno je i ponavljano ugrožavanje (uznemiravanje,
ponižavanje ili pretnje upućene u vidu tekstualnih poruka ili slika) na internetu
ili pomoću interaktivnih tehnologija ili mobilnih telefona.
Za bezbedno
korišćenje interneta potrebno je da naučiš da prepoznaš i da se zaštitiš od
različitih oblika digitalnog nasilja. U digitalno nasilje se ubrajaju:
- znemiravanje telefonskim pozivima,
- lažno predstavljanje,
- krađa tuđeg identiteta, kreiranje profila na društvenim mrežama na tuđe ime,
- uhođenje,
- ismevanje, vređanje, pretnje,
- neprimereno komentarisanje tuđih slika i poruka,
- širenje nasilnih i uvredljivih komentara,
- prosleđivanje i objavljivanje video-snimaka na internetu protiv nečije volje,
- snimanje okrutnih video-snimaka zlostavljanja ljudi i životinja,
- slanje virusa,
- uznemiravanje imejlovima,
- različiti vidovi uznemiravanja na društvenim mrežama.
Digitalno nasilje može
biti prisutno tokom čitavog dana (24 sata na dan). Osoba je izložena nasilju i
uznemiravanju kod kuće i na drugim mestima koja su za nju prethodno bila
sigurna. Digitalno nasilje može da se prenese i u stvaran svet. Zbog komentara
na društvenim mrežama dešavaju se fizički sukobi među vršnjacima. Često se
dešava da zbog ružnih komentara na nekoj društvenoj mreži dete postane povučeno
i izbegava drugove i drugarice iz škole. Dešava se da se digitalno nasilje
završi smrću žrtve.
Digitalno nasilje najčešće
se vrši putem društvenih mreža i platformi za deljenje video-sadržaja (na
primer, Facebook, Google+, Twitter, Ask.fm, Omegle, YouTube, Instagram, Flickr,
Snapchat i drugo), SMS poruka, telefonskih poziva, imejlova, instant i tekstualnih
poruka (na primer, WhatsApp, Skype, Viber i drugo), slikovnih poruka,
video-materijala, pričaonica ili „soba za četovanje” (engl. chat rooms),
blogova, foruma, onlajn igrica.
Važno je da naučiš da
prepoznaš različite oblike digitalnog nasilja. U slučaju da ti se na internetu
dogodilo nešto zbog čega se osećaš neprijatno, uplašeno ili tužno, porazgovaraj
o tome s drugarima ili članovima porodice. Takođe može biti korisno da o tom
problemu popričaš sa školskim pedagogom, psihologom ili nastavnikom.




Коментари
Постави коментар