Pronalaženje i vrednovanje informacija na internetu - V razred

Internet nudi obilje kvalitetnog sadržaja za obrazovanje, učenje, zabavu i razvijanje kreativnosti, ali postoji i sadržaj koji nije odgovarajući. To znači da korišćenje interneta nosi sa sobom i određeni rizik. Zbog toga je važno da korisnici interneta nauče na koji način da koriste internet, pre svega za komunikaciju i pronalaženje informacija.

Kada na internetu pronađeš informaciju koja ti je potrebna, da li tada možeš da odgovoriš na sljedeća pitanja:

  •        Ko je izvor informacije?
  •       Da li može da se vjeruje izvoru i zašto?
  •        Ko je napisao ili objavio informaciju?
  •       Možeš li da proveriš da li je informacija tačna i na koji način?
  •       Da li je još negdje objavljena ista informacija?
  •       Kada je tekst napisan i da li je zastareo?

Pre preuzimanja informacije bilo bi dobro da saznaš kada je informacija objavljena, ko je informaciju objavio i ko je vlasnik veb-sajta na kojem si pronašao/pronašla informaciju. Na nekim veb-stranama je lako odrediti kada je tekst objavljen (na primer, na veb-sajtu gde se objavljuju vesti). Na nekim veb-sajtovima datum poslednje izmene može da bude jasno istaknut (na primer, na dnu strane). 

Na dnu veb-strane često se može pročitati ko je napravio veb-stranu ili kome veb-sajt pripada. Pored imena vlasnika veb-sajta, dobro je ukoliko možeš da pronađeš i podatke o osobi koja je napisala tekst (o autoru). Pre nego što upotrebiš pronađene informacije, probaj da saznaš da li je autor stručnjak za temu o kojoj piše. Podaci o autoru teksta ponekad se nalaze na početku teksta, ponekad na kraju teksta, a ponekad se mogu pronaći na posebnoj veb-strani.


Ponekad korisnici interneta ne mogu da odrede kada je tekst napisan, ko je njegov autor i da li su informacije u tekstu zastarele. U tom slučaju je poželjno da se ista informacija pronađe na nekoliko veb-sajtova. Informacijama na internetu možete verovati tek nakon detaljnog proveravanja.

Primjer 1: Ponekad korisnici na internetu traže savete za svoje zdravstvene probleme. Na forumima pronalaze savete, iskustva i predloge nepoznatih korisnika koji se predstavljaju nadimcima. Zbog toga ne možemo znati da li učesnik diskusije na forumu ima dovoljno znanja i iskustva u nekoj oblasti. Slušanje takvih saveta može da ugrozi zdravlje. Takođe, korisnici interneta često traže savete za popravku računara od anonimnih korisnika foruma.

Za onoga ko umije da razlikuje pravu i bitnu informaciju od netačne i od one koja služi za manipulaciju kaže se da je medijski pismen. Za život u savremenom društvu važno je da naučiš da pronađeš potrebnu informaciju, al ii da odrediš da li možeš da vjeruješ u tačnost pronađene informacije.

Na internet se nalaze veb-sajtovi o različitim temama (na primjer, o muzici, sportu, putovanjima). Mnogi veb-sajtovi namijenjeni su određenoj grupi ljudi (na primjer, djeci, ljubiteljima filma ili prirode, stručnjacima za računare). Zbog toga se veb sajtovi često mogu svrstati u određene grupe: obrazovanje, informativni veb-sajtovi, elektronska trgovina, zabava, društvene mreže, kultura i umjetnost, tehnika i tehnologija, medicina i zdravlje, dječji veb-sajtovi, sport, turizam, ekologija i druge.

Bez obzira na to na kojem veb-sajtu pronađeš informaciju, moraš da budeš obazriv/obazriva jer sadržaj na internetu obično ne prolazi stručno ocenjivanje, kakav je najčešće slučaj sa knjigama.

Zastarele i netačne informacije na internetu nisu nikakva retkost. Često i enciklopedije na internetu mogu da sadrže prevare i neistine.

Iako je internet nezamenljiv izvor informacija, potrebno je prepoznati samo one informacije za koje možemo da proverimo autora, tačnost i vreme objavljivanja.

Primjer 2: U enciklopediji na internetu nepoznati autor je objavio članak pod naslovom „Bitka kod Bičolima”. U njemu je detaljno opisao bitku između vojski Portugalije i indijskog carstva Marata 1640. godine. Ta bitka je navodno dovela do toga da Goa postane nezavisna indijska država. Nakon provere je utvrđeno da nigde drugde ne postoji nikakav zapis o ovoj bici, niti postoje knjige koje su navedene kao izvor. Ova bitka se nikada nije dogodila. Članak je pre provere opstao čitave četiri godine na internetu.

Primjer 3: Da bi pronašao/pronašla informaciju o najnovijem operativnom sistemu Windows, u pretraživač veba upiši “Najnoviji Windows operativni sistem“.Ako otvoriš jedan od prvih rezultata pretrage, pročitaćeš tekst o zastarelim operativnim sistemima. Ako pažljivije pogledaš, videćeš da je tekst napisan 5. marta 2006. godine. Daljim pretraživanjem saznaćeš da je kompanija Microsoft 8. aprila 2014. godine prestala da podržava operativni sistem Windows XP. Tog dana je ovaj operativni sistem zvanično postao deo istorije.






Коментари

Популарни постови са овог блога

Rad na dijeljenim dokumentima - VII razred

Crtanje osnovnih geometrijskih oblika - pravougaonika - VII razred

Hiperveza i hipertekst - VII razred