Uvod u programiranje - V razred

Svakoga dana koristimo različite uređaje koji nam olakšavaju život i pomažu nam u učenju, ali nam služe i za zabavu — mobilni telefon, tablet, računar, televizor, veš-mašinu, mikrotalasnu pećnicu i mnoge druge. Ovi uređaji mogu da nam pomognu u rešavanju problema sa kojima se susrećemo i umesto nas da obavljaju poslove. Na primer, kalkulator može umesto nas da sabira brojeve. Ipak, nijedan od ovih uređaja ne može sam da reši problem. Neophodno je da postoji uputstvo na koji će način uređaj da reši problem ili da izvrši neki zadatak.

Za svaki od ovih uređaja možemo da izaberemo različite radnje. Na primer, televizor možemo da uključimo ili isključimo, možemo da promenimo kanal, pojačamo ili smanjimo jačinu zvuka. Za upravljanje televizorom najčešće koristimo daljinski upravljač. Drugi uređaji imaju drugačiji način upravljanja. Na primer, tabletom upravljamo dodirom prstiju, računarom preko tastature i miša, na veš-mašini i mikrotalasnoj pećnici postoje tasteri. 

Za svaki od ovih uređaja postoje uputstva za korišćenje. Svaka igrica koju igraš na računaru sadrži uputstvo za igranje. Ipak, davanje uputstava ne odnosi se samo na uređaje. Na primer, kada je trebalo da naučiš da vežeš pertle i voziš bicikl, roditelji su ti precizno objašnjavali kako se to radi.

ZADATAK 1

Poređaj uputstva aktivnosti koje prate samostalni odlazak deteta u prodavnicu.

REDNI BROJ

KORAK

 

Uzmi spisak za kupovinu i novac

 

Idi u prodavnicu

 

Proveri kusur

 

Uzmi potrebne namirnice

 

Plati račun

 

Vrati se kući

Potrebno je da uputstva za izvršenje zadatka budu precizna, tj. da se jasno zna šta treba da se uradi u svakom koraku. Takođe je važno da se vodi računa o redosledu koraka u uputstvu. Ponekad može da se promeni redosled koraka. Međutim, koraci često moraju da se izvrše u tačno određenom redosledu da bi zadatak bio uspešan. Na primer, u prethodnom primeru ne može da se promeni redosled koraka ako želimo da kupovina bude uspešna. Osim toga, prilikom izvršavanja zadatka ne bi trebalo da se preskoči nijedan korak.

ZADATAK 2

Da li su sljedeće tvrdnje tačne ili netačne?

Tvrdnja

Tačno

Netačno

Da bi računar mogao da izvrši određeni zadatak, neophodno je da postoji uputstvo za njegovo rješavanje.

 

 

Svaka igrica koju igraš na računaru sadrži uputstvo za igranje.

 

 


Postupak za rješavanje nekog zadatka naziva se algoritam. 

Prethodni primeri su algoritmi zapisani rečima. Uputstva zapisana na ovaj način razumljiva su svima koji umeju da čitaju na srpskom jeziku. Ipak, uređaji ne razumeju ovako zapisana uputstva i ne mogu da ih izvršavaju. Računari, roboti i drugi uređaji razumeju samo naredbe koje su napisane na jezicima koji oni ra-zumeju. Ti jezici se zovu programski jezici

Niz naredbi razumljivih računarima, robotima i drugim uređajima koji omogućava upravljanje ponašanjem ovih uređaja naziva se program. Za uređaje koji se ponašaju po programu kažemo da mogu da se programiraju. Osobe koje pišu programe za uređaje nazivaju se programeri.

Za programe se često koristi i naziv aplikacija. Na primer, možeš reći da postoje različiti programi za obradu slika na računaru, ali nećeš pogrešiti ni kada kažeš da postoje različite aplikacije za obradu slika.

Još jedan način za opis algoritama jeste slaganje unapred pripremljenih delova. Oni se nazivaju blokovi. Ovakav način opisivanja algoritama podseća na slaganje lego kocki, koje mogu da se spajaju na mnogo različitih načina.





















Коментари

Популарни постови са овог блога

Rad na dijeljenim dokumentima - VII razred

Hiperveza i hipertekst - VII razred

Prijedlog tema za prvi projektni zadatak - VII razred